כל אחד יכול ללמוד איך לאלתר על פסנתר

אסף פינקלשטיין

מה זה אלתור ואיפה זה התחיל? אלתור, כלומר להמציא משהו על המקור (לאלתר - עכשיו) תמיד היה קיים במוסיקה, בשירה, אצל מספרי סיפורים, במחול, בתאטרון ובכל תחומי החיים. אפשר לדבר על התחלה של מסורות מסוימות, כמו הבס הממוספר בברוק, שלא כלל תיווי ספציפי והשאיר מקום לנגן, הקדנצות הקלאסיות, שהיו מאולתרות פעמים רבות, וכמובן כל תחום הג׳אז.

׳׳™׳š-׳œ׳׳œ׳×׳¨-׳¢׳œ-׳₪׳¡׳ ׳×׳¨

פסנתרני ג׳אז – המאלתרים הגדולים

להלן 4 שמות של פסנתרני ג'אז אהובים עליי במיוחד, שונים מאוד אחד מהשני, ומה שמייחד את נגינתם.

  • ביל אוונס – הצליל והמגע, השפה ההרמונית המדהימה, הדקויות.
  • תלוניוס מונק – החדווה, היצירתיות, שוב השפה שהוא המציא, הבטחון בכל תו, ההומור.
  • אוסקר פיטרסון – הסווינגר האולטימיטיבי, קצביות שאי אפשר להתנגד לה, שליטה מוחלטת בפסנתר שגורמת לנגינתו להראות קלה, וסאונד מדהים של טריו.
  • בראד מלדאו – הליריות שנשפכת מכל פראזה, האוזן המדהימה שצריך כדי להתרחק כל כך הרבה מההרמוניה ה״רגילה״ ועדיין להיות מחובר בכל רגע למבנה וליצירה עצמה, החדשנות, הצליל המדהים, ובחירת המגוונת של החומר המוזיקלי.

לארבעת פסנתרנים אלו, סגנון שונה בצורה קיצונית האחד מהשני, אך יש ביניהם קווי דימיון, ובראש ובראשונה – כולם למדו היטב את המסורת של הג׳אז לפני שהם פיתחו את השפה המיוחדת להם, ארבעתם הלכו הכי רחוק עם האמת שלהם והפכו לרבי אמנים בסגנון, ארבעתם לא מתפשרים על טיים ועל דיוק, כולם מאוד יצירתיים ושומעים בנגינתם כמה הם אוהבים לנגן.

אלתור זה מיומנות נרכשת

מאחר ואלתור זה בעיקר שליטה בשפה, אלתור זה מיומנות נרכשת, וכמו שלומדים שפה, יש נגנים שלומדים את שפת האלתור בקלות ויש שבפחות קלות, אבל כל אחד יכול ללמוד לאלתר. המבנים, הסולמות, האקורדים, האלמנטים הקבציים וכו׳ הם הדקדוק של השפה. תחושת הזמן, הצליל, הקישוטים – זה המבטא או ההגיה הנכונה, מי שילמד אותם ידע ״לדבר״ בשפה.

הדרך הכי טובה ללמוד איך לאלתר על פסנתר היא מהאזנה וחיקוי של המאסטרים – הוצאת סולואים, חיקוי של קצב, צליל, ונגינה עם אנשים (שיחה) – בדיוק כמו שפה. כמובן שכדי להיות מוסיקאי טוב ומעניין, רצוי שיהיה גם מה להגיד – זה כבר תלוי ביצירתיות ובאופי, וגם בהשפעות ובגירויים מחוץ.

איך לשפר את מיומנות האלתור על הפסנתר

הכי טוב ללמוד מהמאסטרים, כלומר לשמוע המון מוסיקה, להפוך לספוג ולנסות לחקות את מה ששומעים. חשוב לתרגל תרגילים ספציפיים לשליטה בסוגים השונים של האקורדים וצלילי המתח שלהם, תרגילי קצב ותרגילי טכניקה, כדאי מאוד להתאמן עם נגנים אחרים, או אפילו עם פלייבקים, עם מנגנים לבד רצוי להשתמש לפחות חלק מהזמן במטרונום.

חשוב לא לפחד ״להעתיק״ וללמוד מאחרים – אלתור מורכב מהרבה אלמנטים שרובם ככולם כבר נעשו הרבה פעמים. השאלה מה עושים איתם ואיך עורכים אותם ונותנים להם את המגע הייחודי שלך.
צריך להיות תלמיד של הסגנון ולכבד את העבר (למשל בג׳אז, מומלץ מאוד להכיר כמות משמעותית של הקלטות של הפסנתרנים שציינתי קודם, ועוד רבים). לא לפחד גם לנסות ולהישמע פחות טוב בהתחלה, ולהקפיד לנגן רק מה שאנחנו שומעים.

דרך טובה לבדוק את עצמנו היא לנסות לשיר את הסולו תוך כדי נגינה. הפסנתר אמור להוציא את מה שאנו שומעים בראש, ולא המצב ההפוך בו לוחצים על קלידים ואז מופתעים לגלות איך זה נשמע (גם טוב בתור תרגיל כדי לצאת מהקופסא ולגלות צלילים חדשים). לנגן הרבה עם אנשים, ולהיות כמה שיותר חשוף לגירויים מוסיקליים (ואומנותיים בכלל) חדשים שילהיבו אותך ויתנו לך השראה.

קישורים

מאמרים אחרונים

איך לכתוב אקורד גדול, קטן, מוגדל ומוקטן

לימוד אקורדים: מה זה אקורד מוזיקלי

מהו האקורד? אקורד (מאנגלית: A chord) או בשמו העברי תצליל הוא צירוף של שלושה

המשך לקרוא

היגיינת הפה ופיתוח קול

הטיפ השבועי בפיתוח קול: טיפ #3

היגיינת הפה – מומלץ מאוד בכללי לשמור על היגיינת הפה באופן יומיומי גם בלי קשר לשירה כדי

המשך לקרוא

דניאל וייס יומן גיטרה 3

יומן גיטרה #3 – Square To Check – Uno

הקשיבו לקטע שכתב דניאל וייס לטריו של בו הוא מנגן SQUARE TO CHECK, הקטע

המשך לקרוא

שיעורי פיתוח קול עם טיגרן גספריאן - טיפ #2

הטיפ השבועי בפיתוח קול: טיפ #2

פיתוח קול - טיפ #2 תרחיש: יש קטע משיר כלשהו שכשאת/ה מנסה לשיר אותו,

המשך לקרוא

שיעורי פיתוח קול עם טיגן גספריאן - טיפ #1

הטיפ השבועי בפיתוח קול: טיפ #1

פיתוח קול – טיפ #1 כשאתם מבצעים תרגיל קולי, שימו אצבע מתחת לסנטר ותוודאו

המשך לקרוא

חיפוש באתר