סאונד ואומנות הקול

שחר דויטש

סאונד הוא אחד המקצועות המרתקים ביותר הקיימים כיום, זאת בשל חשיבותו הרבה בכל תחומי החיים המודרניים ועוד לפני זה, מקצוע זה הוא גם אחד מהקשים מאחר שמדובר על שליטה בגלי קול אשר מתפזרים בחלל, בעשרות אלפי תדרים שונים, לעומת גלי אור שהם קווים ישרים ולכן יותר קל לשלוט עליהם.

סאונד ואומנות הקול

בתחומי החיים המודרניים ניתן לראות מגוון שימושים לסאונד, במיוחד בתחום הסמארטפונים על שלל האפליקציות, הרינגטונים ואמצעי המדיה השונים. החשיבות הרבה של יצירת סאונד טוב מתבטאת בשני מישורים: הופעות חיות והקלטות אולפן וביניהן ניתן למנות גם הקלטות של הופעות חיות.

סאונד באולפנים

כל הקלטה מתחלקת לשניים: הקלטת מקור ומסטרינג (MASTERING), חשיבות המוצר הסופי, כלומר האלבום המוגמר, קריטית בראש ובראשונה בהקלטת המקור, מאחר ואם המקור נשמע לא טוב, הוא ישפיע על כל המיקס וכמובן שעל המסטרינג והמוצר הסופי.

ישנם שלושה אמצעים מרכזיים שאיתם משתמשים בהקלטות : מיקרופון דינמי, קונדנסר (בשמו העברי "מיקרופון הקפי") וקופסת DI כאשר כל אלה מגיעים למיקסר ישירות או דרך STAGE BOX ומשם למיקסר, בקופסת ה – DI) DIRECT) משתמשים לרוב להגברת גיטרות בס וקלידים אשר לא מחייבים הגברה חיצונית נפרדת, בשל אופי התדרים של כלים אלו, שמסתבר שעוברים טוב גם בלי לעבור דרך מגבר חיצוני. בשוק קיימים סוגים רבים של דגמים מיצרנים שונים, למרות שכל קופסא עושה בעיקרון את אותה הפעולה כאשר ישנם אפשרויות מסוימות הקיימות רק בדגמים מסוימים.

ישנם המון דגמים של מיקרופונים לשימושים שונים וספציפיים המיועדים לשירה, מגברי גיטרות, כלי נשיפה, כלי מיתר וסטים של מיקרופונים לתופים הכוללים את שני הסוגים יחדיו, כאשר ישנם סטנדרטים מסוימים שלפיהם עובדים ,כמו למשל מיקרופון קונדנסר לשירה או מיקרופון דינמי למגבר גיטרה, עם זאת קיימים אין ספור דוגמאות לניסיונות שונים שנעשו, שלא לפי סטנדרטים אלו והצליחו לייצר סאונד מעניין ולכן אפשר להשתמש בדימיון כיד המלך.

סאונד בהופעות

כל הופעה חיה מתחלקת לשניים: סאונד PA וסאונד במה.

סאונד PA הוא מה שיוצא החוצה לקהל ומורכב מהמיקס של כל הערוצים הנכנסים למיקסר כאשר הוא מיוצב בדרך על ידי שימוש בקומפרסורים, לימיטרים ו – GATE על מנת לשמור על רמת סאונד איכותית ללא קפיצות מיותרות בווליום, ב – GAIN ובתדרים מסוימים.

סאונד במה מיועד ללהקה או לאומן ויוצא מתוך מוניטורים מיוחדים הנמצאים בזווית מסוימת כלפי הלהקה או האומן או על ידי אוזניות מוניטור מיוחדות. סאונד במה לא טוב יכול להשפיע לרעה על ההופעה, אם למשל הזמר לא שומע את עצמו, או שיש סאונד צורם מהמוניטור, מסיבה זו קיים איש טכני מיוחד הנקרא BACKLINER שתפקידו לדאוג שהכל ידפוק על הבמה כמו שצריך.

העבודה בתחום ההופעות בדרך כלל תהיה פיזית יותר מאשר באולפנים מאחר וצריך להקים את כל המערכת מאפס בעוד שבאולפנים הרוב כבר מוכן מראש ובנושא הציוד נעשה פחות שימוש בקונדנסרים בשל בעייתיות ההגברה שלהם בשל טווח הקליטה הנרחב שלהם שקולט את כל הסביבה וגם עשוי לגרום לפידבקים מיותרים.

לסיכום, בין אם מדובר בהופעה, אלבום או אולפן, כל דבר עם סאונד טוב, טעמו נשאר לאורך זמן.

מאמרים אחרונים

איך לכתוב אקורד גדול, קטן, מוגדל ומוקטן

לימוד אקורדים: מה זה אקורד מוזיקלי

מהו האקורד? אקורד (מאנגלית: A chord) או בשמו העברי תצליל הוא צירוף של שלושה

המשך לקרוא

היגיינת הפה ופיתוח קול

הטיפ השבועי בפיתוח קול: טיפ #3

היגיינת הפה – מומלץ מאוד בכללי לשמור על היגיינת הפה באופן יומיומי גם בלי קשר לשירה כדי

המשך לקרוא

דניאל וייס יומן גיטרה 3

יומן גיטרה #3 – Square To Check – Uno

הקשיבו לקטע שכתב דניאל וייס לטריו של בו הוא מנגן SQUARE TO CHECK, הקטע

המשך לקרוא

שיעורי פיתוח קול עם טיגרן גספריאן - טיפ #2

הטיפ השבועי בפיתוח קול: טיפ #2

פיתוח קול - טיפ #2 תרחיש: יש קטע משיר כלשהו שכשאת/ה מנסה לשיר אותו,

המשך לקרוא

שיעורי פיתוח קול עם טיגן גספריאן - טיפ #1

הטיפ השבועי בפיתוח קול: טיפ #1

פיתוח קול – טיפ #1 כשאתם מבצעים תרגיל קולי, שימו אצבע מתחת לסנטר ותוודאו

המשך לקרוא

חיפוש באתר